Blue Flower

 

Het dieet waarvan ik overtuigd ben dat voor iedereen gezond is om te volgen is een koolhydraatarm dieet dat gebaseerd is op de mediterraanse keuken waarbij gezonde vetten de basis vormen.

Het koolhydraatarm dieet is bekend onder vele namen. Als je hierover informatie zal opzoeken kan je ook zoeken naar LCHF (low carbs high fat), ketodieet, Atkinsdieet, etc.

 

De basis van dit dieet is dat de meesten onder ons koolhydraten (suikers) moeilijk kunnen verwerken. 

De reden hiervoor is dat we niet gemaakt zijn om grote hoeveelheden suikers te verteren. Doordat ons lichaam niet snel genoeg alle suikers die je eet kan verwerken zal het deze omzetten naar vetten. Suikers kunnen namelijk maar in kleine hoeveelheden in het bloed en de spieren worden opgeslagen. Wanneer er teveel suikers in het bloed aanwezig zijn dan wordt dit giftig voor ons lichaam. Dit is wat diabetici regelmatig ervaren. Wat ons lichaam dan gaat doen is de suikers omzetten naar vetten en zo opslagen. Hierdoor komt het dat je moeilijk kan afvallen. Verder zal je lichaam niet geneigd zijn om de aanwezige vetten in je lichaam aan te spreken zodat je moeilijk kan afvallen.

Het geheim wapen in deze strijd is de aanmaak van ketonen. Als je weinig koolhydraten eet zal je lichaam zijn energie van ergens anders moeten gaan halen en zal het in de lever ketonen gaan aanmaken. Deze ketonen worden aangemaakt door vetten te verbranden. Dus onrechtstreeks zal het aantal vetten in je lichaam afnemen en zal je afvallen. 

Deze ketonen hebben nog andere voordelen. Zo zullen ze bijvoorbeeld ook ontstekingen tegen gaan, je hongergevoel onderdrukken. Dit laatste is echt heel leuk als je wil afvallen zonder constant het gevoel te hebben dat je steeds iets moet eten.

We kunnen hier nog uren over uitbreiden maar dat is nu nog niet de bedoeling. Stelselmatig zal ik je er meer en meer van te weten komen en zal je gaan beseffen en zelf voelen hoe aangenaam het is om op deze manier te leven.

 

Naast het beperken van suikers is het belangrijk dat je genoeg, maar zeker niet teveel, proteïnen eet. Proteïnen heb je nodig als bouwstenen voor je lichaam. Wanneer je er te weinig van eet zal je spierweefsel afbreken. Wanneer je er teveel van eet zal je lichaam dit omzetten naar suikers en zal je geen ketonen meer aanmaken waardoor de voordelen van hierboven wegvallen.

 

Als laatste is het belangrijk om de juiste vetten te eten. Er zijn verschillende soorten vetten. Ondanks dat de meesten onder ons denken dat vetten slecht zijn en ons dik maken, is dit niet correct. Vetten geven ons energie. Echter zijn er verschillende soorten vetten en is het belangrijk om te weten welke vetten gezond zijn en welke vetten je best mijdt.

Daarom is het mediterraanse gedeelte van dit dieet belangrijk omdat in de mediterraanse keuken veel gezonde vetten worden gebruikt en lekkere kruiden die een mooie toevoeging zijn voor zowel de smaak van je gerechten als jou gezondheid.