Blue Flower

De huidige manier van eten welke als standaard wordt beschouwd, is voor vele mensen de foute manier van eten.

Hiermee bedoel ik dat je lichaam niet gebouwd is om de hoeveelheid koolhydraten (suikers) te verwerken welke in het standaard eetpatroon van ons allemaal zitten.

Omdat de koolhydraten niet op een efficiënte manier kunnen omgezet worden naar de energie waarvoor ze bedoeld zijn, zal het lichaam deze omzetten naar vetten om later wanneer er een tekort is aan energie te gebruiken. Echter is er in onze huidige maatschappij nooit een tekort aan voedsel en dus aan energietoevoer. Er is juist een overschot waardoor we net te veel eten in plaats van te weinig. Hierdoor zullen de vetten welke zijn opgeslagen voor de momenten wanneer er te weinig voedsel is nooit moeten worden aangesproken en is het dus logisch dat je gewicht zal stijgen.

Het is onmogelijk om suikers helemaal te verbannen maar het is wel mogelijk om op een gezonde manier met suikers om te gaan.

Dit is wat ik je dan ook zal leren. Op een verstandige manier omgaan met koolhydraten en daarbij vertel ik je de nadelen welke je kan ondervinden door het eten van te veel suikers. Langs de andere kant vertel ik je ook graag de voordelen van minder suikers eten en hoe je deze kan vervangen.

Je hoort het tegenwoordig meer en meer dat we moeten opletten met geraffineerde suikers te eten. Dit zijn allemaal kleine stapjes die terug moeten genomen door het jarenlange foutieve voedingsadvies dat door de overheden en de suikerindustrie naar ons is gestuurd. Het standaarddieet bestaat nog steeds uit te veel suikers. Of dit nu geraffineerde, natuurlijke, monosachariden of polysachariden zijn, voor ons lichaam zijn deze allemaal dezelfde en te veel is te veel.

Bij suiker denkt iedereen nog aan de witte kristallijne klontjes. Echter zitten in veel producten bijna evenveel koolhydraten en dus suikers dan in een simpel klontje. Veel exotisch fruit, maar ook in groeten zitten koolhydraten en het is hier dat we onze weg in moeten vinden om ervoor te zorgen dat we niet te veel suikers binnen krijgen ondanks we nooit effectief een klontje suiker zullen opeten.

Suiker is de basis voor vele kwaaltjes, waar we in eerste instantie niet bij stilstaan, en ook voor echte welzijnsziektes. 

Diabetes type 2, hoge cholesterol, epilepsie, darmklachten, hoofdpijn, psoriasis, vermoeidheid, concentratieproblemen,...

Voor ziektes is te veel aan koolhydraten in het dieet dan weer net de trigger om door te breken.

Onze focus ligt er niet alleen op wat we moeten wissen uit ons huidig voedingspatroon maar vooral wat we meer moeten eten om de drang naar suikers te verminderen en onze gezondheid in het algemeen te verbeteren.

Wil dat zeggen dat je niets meer mag eten en nooit meer mag zondigen?

Natuurlijk niet MAAR. Spijtig genoeg is er inderdaad een maar. Je moet alles in combinatie zien en dat wil soms wel zeggen dat je er maar heel weinig van mag eten of niet in combinatie met iets anders. Dus geen paniek, je zal niets voor eeuwig en altijd moeten missen maar je zal wel geduld moeten hebben. Tenzij je natuurlijk extreem intolerant en allergisch bent. Dan zijn deze zaken uit den boze en is het op voorhand niet altijd duidelijk of het lichaam zich kan herstellen.