Blue Flower

Mijn doel is om iedereen op een gezonde manier toch lekker te laten eten maar vooral om te laten inzien dat bepaalde voedingskeuzes niet ideaal zijn voor het lichaam en dat een kleine verandering grote voordelen voor de gezondheid met zich kan meebrengen.

 

Voeding is een belangrijke pijler in ons leven. Toch wordt gezonde voeding door veel mensen verwaarloosd. Dit komt door een combinatie van factoren. Dikwijls denken we dat gezonde voeding meer tijd kost om klaar te maken en kiezen we voor ongezondere alternatieven. Ook worden we op het verkeerde been gezet door de vele reclame en verlekkeren we ons aan alle ongezonde dingen die waarmee we constant geconfronteerd worden. Als je hier toch kan aan weerstaan dan kan het zijn dat je door foutieve informatie toch dingen eet die je lichaam niet heel goed kan verdragen en waardoor je gewicht te hoog is of je bepaalde kwaaltjes ervaart.

Enkel wanneer we willen afvallen kijken we naar onze voeding terwijl voeding net tot veel meer in staat is dan enkel de oorzaak van het teveel aan kilo's.

Zelf geloof ik niet in diëten. Ik vind zelfs dat het zo een negatieve bijklank heeft. Alsof je constant moet oppassen wat je eet en doet en je heel de tijd met eten moet bezig zijn.

Een dieet is voeding dat aan een specifieke leefregel voldoet. Het woord dieet  is afgeleid van het Griekse woord diatia, hetgeen zoveel betekent als "leefregel".

Ik geloof wel in intoleranties, dat het lichaam allergisch is aan bepaalde voedingsstoffen of deze niet goed kan verwerken. Hiervan zou je je wel bewust moeten zijn en rekening mee houden. Spijtig genoeg wil dit zeggen dat het voorgaande waar is en dat je eigenlijk constant moet diëten. Hiermee bedoel ik dat je zal moeten beseffen dat je bepaalde zaken best vermijdt.

Het klopt dus wel dat je bepaalde leefregels moet volgen als je intolerant bent tov bepaalde voedingstoffen.

Spijtig genoeg is bijna 90% van de bevolking intolerant aan bepaalde voedingstoffen waardoor het lichaam problemen heeft om deze te verwerken. Door hiermee rekening te houden kan je van kleine gezondheidskwaaltjes af geraken en je gewicht gemakkelijk onder controle krijgen.

Wil dit daarom zeggen dat je constant moet opletten met wat je eet en wat je koopt? Natuurlijk niet maar het zal wel een tijdje duren vooraleer je je nieuwe eetgewoontes als normaal beschouwt en dus zal je een aanpassingsperiode moeten doormaken.

 

Of je nu wil afvallen, wil werken aan je gezondheid of kleine gezondheidskwaaltjes wil aanpakken, wil ik je graag helpen.

Ik bekijk jou persoonlijke situatie en zal je uitleggen wat je best aanpast om je gezondheid en/of gewicht te verbeteren. 

Verder krijg je een gepersonaliseerde weekmenu waardoor je stelselmatig gewoon kan worden aan de nieuwe manier van koken en inkopen doen zonder dat het echt een opgave is en je constant je hoofd moet breken over wat wel en niet mag.

Wat ik ondertussen geleerd heb, is dat wanneer je bepaalde dingen niet meer eet of probeert te vermijden om te eten dat je omgeving hierop zal reageren en vragen stellen waarom je dit doet.

Doordat ik langskom bij jou thuis kan iedereen uit jou omgeving het hele verhaal volgen en dus ook begrijpen waarom je die dingen niet meer eet en zullen zij jou hierin steunen in plaats van af te raden.

 

Je levensstijl aanpassen in een omgeving die nog steeds hetzelfde is, is niet gemakkelijk. Daarom is het soms handig dat anderen uit je omgeving mee aanpassen zodat je partners in crime hebt. Dit kan je partner, ouders, vrienden, buren of eender wie zijn. Je zult je niet alleen verplicht voelen ten opzichte van hen om te blijven volhouden, het is gewoon gemakkelijker om die nieuwe informatie met meerdere personen te onthouden en zo kan je bij elkaar te rade gaan. Als ik langskom doe ik mijn uitleg voor iedereen aanwezig zonder meerkost en diegene die geïnteresseerd zijn kunnen gerust mee opgenomen worden in een persoonlijk begeleidingsplan.

Mijn bedoeling is in de eerste plaats om je meer kennis inzake voeding en werking van het lichaam mee te geven waardoor je zelf al gaat beseffen wat je valkuilen zijn. De meeste onder ons willen wel afvallen en een gezondere levensstijl toepassen maar weten niet hoe. Als ze dan toch iets proberen dan maken ze de standaardfouten waardoor het niet mogelijk is om vol te houden. Door je de nodige kennis te geven kan je zelf mee redeneren waarom iets goed is of net niet goed is.

Ik moet wel toegeven dat het in begin zoeken en aanpassen is. Zoals je vroeger de eerste keer alleen ging wonen ook moest zoeken naar de juiste hoeveelheden om te koken, lekkere receptjes en ingrediënten die bij elkaar passen of totaal niet. Zo zal je nu even opnieuw moeten beginnen, maar dat moet je niet alleen. 

Om je hierbij te helpen krijg je een voedingsplan in receptvorm met hoeveelheden per dag en per maaltijd. Hierdoor moet je zelf je weg niet gaan zoeken in de winkel naar de juiste voeding en in de kookboeken naar lekkere recepten. Door deze manier van koken en eten toe te passen zal je al doende leren welke ingrediënten goed voor je zijn en welke je beter kan mijden.

Via deze link krijg je een voorbeeld te zien van hoe zo'n plan eruit zal zien. Zo weet je ook ineens wat je de eerste dag zal mogen eten als je met het dieet begint. Enkel de hoeveelheden zullen dan nog iets wijzigen aan jou situatie.

Het voedingsadvies dat ik wil uitdragen is een koolhydraatarm voedingspatroon gecombineerd met de mediterraanse keuken waarbij variatie van ingrediënten heel belangrijk is om een gezonde darmflora te onderhouden.

Zoals ik hierboven al vermeld heb, zijn de meesten onder ons allergisch voor bepaalde zaken. De meesten denken dan direct aan lactose, gluten, noten,etc. Maar weinigen zullen denken dat suiker ook zo'n grote boosdoener is.